Gratis uitproberen »

Nieuw: de aangifte inkomstenbelasting!

Vanaf maart 2019 is het aanbod van Fiscaal-online.nl uitgebreid met de aangifte inkomstenbelasting (IB). Met de licentie aangifte inkomstenbelasting verstuurt u onbeperkt aangiften over 2017 én 2018. Aangifte voor particulieren en ondernemers De twee meest gebruikte aangiftesoorten zijn beschikbaar binnen Fiscaal-online.nl: de aangifte voor particulieren (P) en de aangifte voor ondernemers (W). Beide aangiften kunnen …

Nieuw: de aangifte inkomstenbelasting! Lees verder »

Service Bericht Uitstel (SBU) nu beschikbaar

Vanaf dit jaar verstuurt de Belastingdienst voor voor iedereen die gebruik maakt van de uitstelregeling belastingconsulenten een Service Bericht Uitstel (SBU). Het SBU is de digitale terugkoppeling over uw uitstelverzoeken.

Wanneer ontvangt u terugkoppeling?
De Belastingdienst bepaalt wanneer de terugkoppeling verstuurd wordt. Dit heeft onder andere te maken met de datum waarop de uitstelverzoeken zijn ingediend. Sinds week 20 zijn de eerste serviceberichten beschikbaar. De Belastingdienst ververst de terugkoppeling iedere nacht. Zo heeft u iedere dag de meest recente gegevens in uw Service Bericht Uitstel staan.

Hoe bekijkt u het Service Bericht Uitstel?
Gebruikers van Fiscaal-online.nl zien bij de uitstelregeling de knop “Servicebericht bekijken” staan. Daarachter staan per beconnummer de uitstelgegevens, het inleverschema en eventuele waarschuwingen. Als er nog geen terugkoppeling gegeven is wordt er nog niets weergegeven.

Service Bericht Uitstel (SBU) binnenkort beschikbaar

Heeft u dit jaar gebruik gemaakt van de uitstelregeling belastingconsulenten? Dan ontvangt u binnenkort digitale terugkoppeling vanuit de Belastingdienst. Deze digitale terugkoppeling heet het Service Bericht Uitstel (SBU). Vanaf aangiftejaar 2017 wordt er alleen nog digitaal teruggekoppeld over uitstelverzoeken. Dit gebeurt middels een Service Bericht Uitstel. Eerdere berichtgeving van de Belastingdienst gaf aan dat het SBU vanaf …

Service Bericht Uitstel (SBU) binnenkort beschikbaar Lees verder »

Bij Fiscaal-online.nl voldoet u automatisch aan de eisen voor de AVG

Op 25 mei 2018 gaat de AVG (Algemene Verordering Gegevensbescherming) in. Dit is de nieuwe privacywetgeving die geldt voor de gehele Europese Unie. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wpb) geldt dan niet meer. Dit betekent dat we afspraken maken over hoe er omgegaan wordt met privacy en de verwerking van persoonsgegevens. Voor gebruikers van Fiscaal-online.nl verandert er in de praktijk niets. Om te …

Bij Fiscaal-online.nl voldoet u automatisch aan de eisen voor de AVG Lees verder »

Belastingtelefoon presteert nog steeds onvoldoende

Voor het zesde jaar op rij presteert de Belastingtelefoon ondermaats. De consumentenbond onderzocht rond de jaarwisseling de kennis van de medewerkers van de Belastingdienst. Het cijfer? Een 4,8.
De consumentenbond zet met enige regelmaat mysterieshoppers in. Zo ook voor de Belastingtelefoon. Ook dit jaar functioneert de Belastingdienst via de Belastingtelefoon onvoldoende. Opvallend is dat de medewerkers wederom de mist in gingen bij vragen die in 2016 en 2017 ook al verkeerd beantwoord werden.

Lichte verbetering in maart
In maart 2018 werd eenzelfde onderzoek gedaan. Hierbij scoorde de Belastingtelefoon iets beter, maar nog steeds onvoldoende. Een 5.4. De betere beoordeling heeft voornamelijk te maken met de specifieke zorgvragen. Hiervoor werden de mysterieshoppers doorverwezen naar een nieuwe afdeling voor zorgkosten. Deze afdeling gaf betere antwoorden dan rond de jaarwisseling.

Het moet beter
“Onbegrijpelijk dat de BelastingTelefoon vragen keer op keer fout beantwoordt. Minder dan de helft van onze vragen werd goed beantwoord. Terwijl consumenten die één fout maken, daarvoor al een boete kunnen krijgen. Consumenten moeten er op kunnen vertrouwen dat de informatie van de BelastingTelefoon gewoon klopt.” Aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.

Staatssecretaris Snel stelt dat de antwoorden op telefonische vragen verbeterd moeten worden. Hij heeft aan de tweede kamer laten weten dat er maatregelen genomen zullen worden. Zo moet er een groep met speciale informaten komenden die vragen rondom de wet- en regelgeving gaan beantwoorden. Als zij er niet uitkomen moet er beroep gedaan kunnen worden op fiscaal geschoolde medewerkers. Voor deze nieuwe manier van werken wordt al een proef gedraaid.

Koppeling Visionplanner: Importeer uw jaarcijfers met één druk op de knop

In Nederland moeten onder andere bv’s, nv’s en coöperaties verplicht de jaarrekening deponeren bij de Kamer van Koophandel (KvK). Die verplichting geldt niet voor eenmanszaken en dochterondernemingen. In het verleden mocht de jaarrekening ook op papier aangeleverd worden, maar vanaf boekjaar 2016 moet de jaarrekening elektronisch gedeponeerd worden.

Eenvoudig uw jaarrekening deponeren met Visionplanner
Sinds maart 2018 heeft Fiscaal-online.nl een koppeling gemaakt met de Jaarrekeningsoftware van Visionplanner. Nu kunt u vanuit verschillende boekhoudpakketten eenvoudig uw gegevens exporteren naar Visionplanner. Vanuit Visionplanner deponeert u de jaarrekening direct via SBR bij de Kamer van Koophandel. Vervolgens exporteert u deze dus eenvoudig naar Fiscaal-online.nl!

Importeer uw jaarrekening bij Fiscaal-online.nl
U importeert de cijfers uit de jaarrekening eenvoudig in Fiscaal-online.nl om de aangifte vennootschapsbelasting te doen. Met één druk op de knop staan alle gegevens op de juiste plaats. Controleer deze gegevens en stuur ze direct naar de Belastingdienst.

Probeert het zelf!
Benieuwd hoe het werkt? Probeer het zelf! In de aangifte vennootschapsbelasting importeert u onder “Balans’ in één keer alle gegevens voor de Balans én Winst- en Verliesrekening. Een account aanmaken is altijd gratis en u zit nergens aan vast. Zo probeert u alle onderdelen vrijblijvend uit.

Uitstelregeling belastingconsulenten 2017: vraag nu uitstel aan

Vanaf 1 maart 2018 vraagt u weer uitstel aan voor de inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. Met de uitstelregeling belastingconsulenten 2017 vraagt u in een keer voor al uw klanten uitstel tegelijk uitstel aan. Vanaf dit jaar krijgt u digitaal terugkoppeling van de Belastingdienst via het servicebericht uitstel.
Er kan weer gebruik gemaakt worden van de uitstelregeling belastingconsulenten. Vanaf dit jaar moet dat met een eigen PKIoverheid-certificaat. Dit certificaat is benodigd om de terugkoppeling van de Belastingdienst over de uitstelaanvragen te ontvangen. Het bericht met de terugkoppeling heet het servicebericht uitstel (SBU).

Uitstelregeling belastingconsulenten 2017
Het gebruik van de uitstelregeling belastingconsulenten 2017 is zoals u van Fiscaal-online.nl gewend bent. U importeert eenvoudig de complete lijst in uw account en vraagt voor alle klanten tegelijk uitstel aan. Vanaf dit jaar doet u dit via uw eigen PKIoverheid-certificaat. Vanaf heden kunt u namelijk niet meer kiezen hoe u de terugkoppeling wilt ontvangen (brief of cd). De terugkoppeling van de Belastingdienst alleen nog digitaal verzonden.

Servicebericht uitstel (SBU)
Deze digitale terugkoppeling van de Belastingdienst het het SBU. Vanaf medio april start de Belastingdienst met deze vorm van terugkoppeling. In het SBU staat de status van ieder uitstelverzoek vermeld. Daarnaast wordt er aangegeven of er bijzonderheden zijn. Het inleverschema -waar u zich als belastingconsulent aan moet houden- wordt ook meegestuurd. Zo heeft u alles in een overzicht bij elkaar.

Het servicebericht uitstel wordt iedere dag ververst. Iedere dag vindt u daarom de laatste versie. U vindt alle informatie terug in de uitstelregeling (als u ingelogd bent) onder de knop “Servicebericht bekijken”.

Uitspraak Europees Hof treft duizenden bedrijven. Risico op tienduizenden euro’s meer belasting.

Uitspraak Europees Hof, 22 februari 2018. Vandaag heeft het Europees Hof uitspraak gedaan over de belastingvoordelen voor Nederlandse moeder- en dochterbedrijven binnen een fiscale eenheid. De fiscale regeling voor aftrekbare rente van leningen tussen moeder- en dochterbedrijven is in strijd met de EU-regels. Deze uitspraak heeft grote gevolgen voor bedrijven in Nederland.
In Nederland is de rente op leningen tussen moeder- en dochterbedrijven binnen een fiscale eenheid aftrekbaar. Tenminste, als deze bedrijven beiden in Nederland gevestigd zijn. Het Europees Hof stelt in haar uitspraak dat deze regeling ingaat tegen de EU-regels. Het is, volgens de hoogste Europese rechters, in strijd met de regels voor vrije vestiging in de EU.

Rente fiscale eenheid aftrekbaar
Wanneer een moederorganisatie een lening aan een dochteronderneming verstrekt waarover rente wordt betaald, mag de moederorganisatie de rente aftrekken van de belastbare winst. Deze regeling gaat alleen op als zowel moeder- als dochteronderneming in Nederland gevestigd zijn. Bedrijven die geld lenen aan dochters in het buitenland kunnen deze rente niet aftrekken.

Reparatiewet
Deze uitspraak van het Europees hof zorgt er voor dat organisaties met buitenlandse dochters alsnog veel belastingvoordeel kunnen krijgen. Dit zou de Nederlandse schatkist zo’n 400 miljoen kosten. Om dat te voorkomen kondigde voormalig staatssecretaris Wiebes eerder al een spoedwet aan. Die zou van kracht gaan wanneer de uitspraak van het Europees hof nadelig uitpakt voor de Nederlandse schatkist. Deze ‘reparatiewet’ zet een streep door het binnenlandse voordeel bij renteaftrek in een fiscale eenheid. De wetgeving geldt met terugwerkende kracht vanaf 25 oktober 2017 en zorgt er dus voor dat duizenden dochterbedrijven meer belasting moeten betalen.

Tienduizenden euro’s meer belasting betalen
Volgens kenners heeft deze reparatiewet een enorme impact op voornamelijk middelgrote ondernemingen. Deze lopen nu het risico om tienduizenden euro’s meer aan belasting af te moeten dragen. Daarnaast gaan veel accountants- en administratiekantoren het druk krijgen. Naar verwachting moeten namelijk duizenden fiscale eenheden hun belastingaangifte over de laatste maanden van 2017 opnieuw indienen. Dit brengt bovendien behoorlijk wat administratieve lasten met zich mee.

Fiscaal-online.nl officieel partner van KPN Certificatiedienstverlening

Vanaf 19 februari 2018 is de nieuwe aanvraagportaal voor het PKIOverheid-servercertificaat online. Hiermee is Fiscaal-online.nl de eerste nieuwe agent die aan alle eisen voldoet en na Creaim de tweede reseller van het PKIOverheid-servercertificaat wordt.
Fiscaal-online.nl heeft een samenwerking met KPN voor de aanschaf van PKIoverheid-certificaten. KPN B.V. is geregistreerd als Trusted Service Provider voor het leveren van identificatie-, en vertrouwensdiensten in het kader van de Europese Verordening eIDAS. Als eerste nieuwe partner van KPN Certificatiedienstverlening ondersteunt Fiscaal-online.nl u bij de aanvraag van een PKIOverheid-servercertificaat.

Naast een overzichtelijke handleiding biedt Fiscaal-online.nl meer voordelen tijdens deze aanvraag. Zo krijgt u de Uitstelregeling Belastingconsulenten over 2017 gratis als u de aanvraag via Fiscaal-online.nl doet. Zo bespaart u maar liefst 89,95. Bovendien is er een speciale handleiding voor Mac-gebruikers beschikbaar.

Geef btw-correcties 2017 vóór 1 april 2018 digitaal door

Bent u ondernemer voor de btw? Dan bent u verplicht om eventuele correcties op verstuurde btw-aangiften digitaal door te geven. Als u binnen drie maanden na afloop van het jaar (vóór 1 april dus) een suppletie indient voorkomt u het betalen van belastingrente.
Als btw-ondernemer bent u verplicht om eventuele fouten in de btw-aangifte te melden aan de Belastingdienst. Dit kan met een suppletie omzetbelasting. Deze moet vanaf 2018 digitaal verstuurd worden. Wanneer u de suppletie omzetbelasting voor 1 april verstuurt, betaalt u geen belastingrente. Wel kunt u een verzuimboete krijgen van 5% van het btw-bedrag dat u moet betalen. Deze boete is wordt bepaald door de Belastingdienst.

Ontvangt u nog geld van de Belastingdienst? Dan geldt dezelfde regeling en krijgt u mogelijk belastingrente.

Correcties onder 1000 euro
Correcties onder 1000 euro hoeven niet per se met een suppletie omzetbelasting aangegeven te worden. Deze verwerkt u eenvoudig in uw volgende btw-aangifte.