Gratis uitproberen
zonder verplichtingen

Btw-aangifte eHerkenning

Btw-aangifte eHerkenning

Sinds 2022 kun je btw-aangifte niet meer via het oude portaal van de Belastingdienst doen. Ondernemers hebben nu eHerkenning nodig om aangifte in te dienen via Mijn Belastingdienst Zakelijk.

Op deze pagina ontdek je wat eHerkenning is, wanneer je het nodig hebt en hoe je btw-aangiftes eenvoudig indient - zowel met als zonder eHerkenning. We bespreken de verschillende betrouwbaarheidsniveaus, hoe eHerkenning werkt voor fiscale eenheden en hoe je als accountant of belastingadviseur slimmer kunt werken zonder steeds opnieuw in te loggen. Ook laten we zien hoe gespecialiseerde btw-aangifte software je tijd en kosten bespaart.

Btw-aangifte eHerkenning

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een digitaal inlogsysteem voor bedrijven en organisaties om veilig toegang te krijgen tot overheidsdiensten, zoals de Belastingdienst. Je kunt het zien als de zakelijke versie van DigiD. Voor btw-aangifte via de Belastingdienst heb je eHerkenning niveau 3 (EH3) nodig. Dit zorgt ervoor dat alleen bevoegde personen kunnen inloggen.

Wie moet eHerkenning gebruiken?

Ondernemers die btw-aangifte doen via het ondernemersportaal van de Belastingdienst hebben eHerkenning nodig. Dit geldt ook voor fiscale eenheden en vennootschappen onder firma (vof).

Ben je accountant of belastingadviseur? Dan heb je eHerkenning nodig als je via het ondernemersportaal namens klanten aangifte doet. Gebruik je software die direct gekoppeld is aan de Belastingdienst? Dan kun je btw-aangifte indienen zonder eHerkenning.

Wanneer is eHerkenning verplicht voor btw-aangifte?

Niet iedereen heeft eHerkenning nodig voor de btw-aangifte. Dit hangt af van de manier waarop je aangifte doet.

Wel eHerkenning nodig:

  • Bedrijven die btw-aangifte doen via het ondernemersportaal van de Belastingdienst.
  • Fiscale eenheden, waarbij één eHerkenning nodig is op naam van de hoofdaangever.
  • Een vof, waarbij de vennootschap eHerkenning moet aanvragen.

Geen eHerkenning nodig:

  • Eenmanszaken en particulieren kunnen inloggen met DigiD.
  • Accountants en belastingadviseurs die werken met software met een koppeling naar de Belastingdienst.
  • Ondernemers met een bestaande machtiging voor het oude BAPI-systeem (let op: dit wordt uitgefaseerd).

Hoe doe ik btw-aangifte met eHerkenning?

Volg deze stappen om btw-aangifte te doen met eHerkenning:

  1. Vraag eHerkenning aan bij een erkende leverancier zoals Digidentity, KPN of Reconi. Vergelijk kosten en verwerkingstijd.
  2. Kies betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3), dit is verplicht voor btw-aangifte.
  3. Log in bij de Belastingdienst via het ondernemersportaal en dien de btw-aangifte in.

Veelgemaakte fouten zijn een te late aanvraag (verwerking duurt enkele dagen), het kiezen van een verkeerd betrouwbaarheidsniveau en het proberen te delen van eHerkenning met collega's (ieder heeft een eigen inlog nodig). Het delen van eHerkenning met collega's is wettelijk verboden. Met software, zoals Fiscaal-online.nl, kun je eenvoudig zonder eHerkenning btw-aangiften doen voor je klanten.

btw-aangifte software

Btw-aangifte doen zonder eHerkenning

Wil je btw-aangifte doen zonder eHerkenning? Gebruik ons btw-aangifte programma met een directe koppeling met de Belastingdienst. Als accountant of belastingadviseur bespaar je hiermee tijd en voorkom je het gedoe van aparte eHerkenning aanvragen per klant.

Voordelen van software-oplossing:

  • Je hebt geen losse eHerkenning nodig voor elke klant.
  • Je bespaart tijd doordat je niet steeds hoeft in te loggen met eHerkenning.
  • Je doet sneller aangifte dankzij directe koppeling met de Belastingdienst.
  • Je ziet alle aangiften in 1 portaal terug.
Kenmerk Met eHerkenning Zonder eHerkenning
Inloggen Handmatig per klant Automatisch via software
Extra kosten Jaarlijkse kosten per eHerkenning Geen aparte eHerkenning nodig
Geschikt voor meerdere klanten Nee, elke klant heeft aparte eHerkenning nodig Ja, één account voor alle klanten
Tijdbesparing Tijdrovend door handmatig inloggen Grote tijdbesparing door automatisering
Automatisch koppeling met Belastingdienst Nee Ja, directe koppeling
Mogelijkheid tot directe aangifte Nee, handmatig indienen via ondernemersportaal Ja, software dient de aangifte direct in
Gebruiksgemak Minder efficiënt door extra stappen Eenvoudig en efficiënt

Reviews

Zo'n 6.000 ondernemers maken al gebruik van Fiscaal‑online.nl, bijvoorbeeld van de btw-aangifte software. Bekijk alle reviews en ontdek waarom gebruikers ons beoordelen met een 8,2:

  • Specialist in fiscale software voor financieel dienstverleners;
  • Deskundig & snel Support Center;
  • Erkend door de Belastingdienst;
  • Zowel losse modules als totaaloplossingen;
  • Geen eHerkenning en DigiD nodig.

Veelgestelde vragen

 

Moet ik voor elke klant een aparte eHerkenning aanvragen?

Nee, elke klant moet zelf eHerkenning hebben om in te loggen bij de Belastingdienst. Als accountant kun je niet één eHerkenning voor meerdere klanten gebruiken.

 

Welke eHerkenning heb ik nodig voor btw-aangifte van meerdere klanten?

Voor het ondernemersportaal is niveau 3 (EH3) verplicht. Werk je met meerdere klanten? Dan is btw-aangiftesoftware vaak een snellere en efficiëntere oplossing.

 

Kan ik eHerkenning koppelen aan mijn boekhoudsoftware?

Nee, eHerkenning vereist handmatig inloggen en werkt niet geautomatiseerd. Software met een koppeling naar de Belastingdienst voorkomt dit en automatiseert de btw-aangifte.

 

Kan ik als accountant btw-aangifte doen zonder eHerkenning van mijn klant?

Ja, met software die direct met de Belastingdienst communiceert, heb je geen eHerkenning van je klant nodig. Dit bespaart tijd en voorkomt inlogproblemen.

Kunnen wij je helpen?

 

088 - 6500 282

Ma t/m vr van 09:00 - 17:00 uur

  sales@fiscaal-online.nl

Reactie binnen 1 werkdag